Siitä lähtien, kun tekoäly on otettu käyttöön työpaikoilla, se on mullistanut liiketoimintaprosessit, kuten toiminnan ja työntekijöiden sitouttamisen, ja muuttanut sitä, miten organisaatiot ajattelevat tulevaisuuttaan. Kun katsomme tulevaisuuteen, tekoäly jatkaa kasvuaan sekä suosion että valmiuksien osalta.

Vaikka nämä edistysaskeleet ovat erittäin lupaavia, niihin liittyy myös vastuu tekoälyn luontaisten rajoitusten käsittelystä, jotka voivat estää edistystä työpaikoilla. Tällaisia rajoitteita ovat esimerkiksi algoritminen puolueellisuus, tunteiden puute, luovuushaasteet ja toteutuskustannukset. Organisaatioiden on ymmärrettävä nämä rajoitukset, jotta tekoälyn mahdollisuudet voidaan hyödyntää täysimääräisesti. Ja kehittyvän tekoälyn uusi laji – generatiivinen tekoäly – tulee aiheuttamaan merkittäviä muutoksia eri toimialoilla ja muuttamaan edelleen organisaatioiden työskentelytapoja sekä esimerkiksi Tonybet Finland -työntekijöiden toimintaa.

Seuraavassa on kolme tärkeintä tapaa, joilla tekoälyn ennustetaan kehittyvän. 

1. Työntekijöiden tuki ja sitoutuminen

Tekoäly on lisännyt merkittävästi työntekijöiden tukea ja sitoutumista, kun se on integroitu työnkulun rakenteisiin. Kun käytetään sähköpostikeskustelujen ja biometristen tietojen syvällistä analyysia, tekoälyn avulla työnantajat voivat ymmärtää paremmin työntekijöiden tyytyväisyystasoja, minkä ansiosta johto voi kohottaa työntekijäkokemusta ja luoda terveemmän yrityskulttuurin. Miten se tekee tämän?

Tekoälykäyttöiset järjestelmät voivat antaa johtajille tietoa siitä, milloin työntekijä on kärsimässä burnoutista, kun ne mittaavat yleistä tunnetta ja toimintaa päivittäin, mikä ylittää perinteiset työkalut, kuten kyselyt ja peruspalautelomakkeet.

Esimerkiksi tekoälyllä ja luonnollisen kielen prosessoinnilla varustetut ratkaisut pystyvät arvioimaan keskustelun tunnetilaa sekä Microsoft Teamsissa että Outlookissa. Näin se voi luokitella keskustelun positiiviseksi, negatiiviseksi tai neutraaliksi ja analysoida sitä tietyn ajanjakson aikana, jotta saadaan vahva käsitys työntekijän tarkasta mielipiteestä työpaikkaa kohtaan.

Tulevaisuutta ajatellen tekoäly tulee mullistamaan työntekijöiden henkilökohtaisen tuen ja ohjauksen optimoimalla työpaikkakohtaisia algoritmeja. Tekoäly sisältää esimerkiksi nudging-ominaisuuksia, joiden avulla voidaan tunnistaa projektivirheet ja välittömiä toimia vaativat tehtävät. Nämä työpaikkakohtaiset algoritmit on suunniteltu huolellisesti lisäämään tuottavuutta ja varmistamaan, että työntekijät saavat oikea-aikaista, räätälöityä palautetta.

2. Tuottavuus ja päätöksenteko

Ei ole mikään salaisuus, että tekoäly on antanut organisaatioille mahdollisuuden tehdä aiempaa tietoisempia päätöksiä, eikä tämä tule muuttumaan. Tekoälypohjainen päätöksenteko vain kasvaa, kun tekoälyalgoritmit tarjoavat vahvempia ja kehittyneempiä oivalluksia, jotka auttavat tällaisia prosesseja.

Tehtävien automatisoinnin edistysaskeleet virtaviivaistavat jatkossakin toistuvia ja arkipäiväisiä tehtäviä ja vapauttavat työntekijöille aikaa strategiseen ja luovaan työhön. Ajatellaanpa vaikka asiakastukitiimiä, joka on aiemmin käyttänyt merkittävän osan päivästä manuaalisesti syöttämällä tietoja asiakaskyselyistä. Automaation avulla tämä aikaa vievä tehtävä on nyt hoidettu, jolloin tiimi voi keskittyä henkilökohtaisen avun antamiseen ja monimutkaisten ongelmien ratkaisemiseen tehokkaammin.

Toinen innovaatioalue, jolla on tähän mennessä saavutettu suurta menestystä, ovat tekoälyllä toimivat chatbotit ja virtuaaliavustajat. Nämä työkalut voivat olla mullistavia resursseja työntekijäkokemuksen parantamisessa, ja ne tulevat epäilemättä jatkossakin loistamaan. Vaikka nämä teknologiat eivät voi täysin korvata ihmisen reagoinnin tarvetta, ne tarjoavat kehittyneempiä valmiuksia monimutkaisiin kyselyihin vastaamiseen, tunteiden ymmärtämiseen ja yksilöllisten vastausten antamiseen.

3. Eettiset ja lainsäädännölliset näkökohdat

Vaikka tekoäly ei voi kehittää omaa eettisyyttään ja sääntelyään, organisaatiot alkavat priorisoida tekoälyn eettistä kehittämistä ja käyttöä entisestään, koska sen käyttöönotto kaikilla muilla aloilla kasvaa edelleen. Tekoälyn hallintaan, tietosuojaan, oikeudenmukaisuuteen ja läpinäkyvyyteen kiinnitetään entistä enemmän huomiota, jotta voidaan puuttua mahdollisiin ennakkoluuloihin ja tekoälyyn liittyviin riskeihin. Oikean tasapainon löytäminen innovaation ja vastuullisuuden välillä on ratkaisevan tärkeää, kun halutaan hyödyntää generatiivisen tekoälyn koko potentiaali sekä työntekijöiden että työnantajien parhaaksi vuonna 2024 ja sen jälkeen.

Tekoälyn osalta työntekijöiden tuki ja sitoutuminen, tuottavuus ja päätöksenteko sekä eettiset ja lainsäädännölliset näkökohdat luovat pohjan työpaikkojen kehittymiselle vuonna 2024. Tekoälyn kyvyt ovat moninaiset ja kukoistavat edelleen ajan myötä. Sen kehittyessä yritykset löytävät tarvittavat edistysaskeleet, joita hyödyntämällä ne voivat luoda kilpailuetua, edistää sitouttavampaa ja osallistavampaa työympäristöä ja saavuttaa yrityksen kasvua.

Lopuksi

Tekoälyn mahdollisuudet ovat huimat ja ne tuottavat yrityksille paljon mahdollisuuksia. Niiden avulla voidaan myös parantaa työtekijöiden asemaa monessa mielessä, joten työntekemisen tapakin tulee muuttumaan tulevien vuosien aikana paljon.

Ei kuitenkaan pidä pelätä muutosta vaan luottaa siihen, että asiat hoituvat aiempaa paremmin. Kenties työstä tulee myös monessa mielessä mukavampaa tekijöille ja yrityksille!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *