Tekoälysovellukset ovat nykyaikaa. Usein emme edes tajua olevamme tekemisessä tekoälyn kanssa, koska sen käyttö on niin normalisoitua. Niin karttasovellukset kuin yritysten chattibotitkin käyttävät tekoälyä.

Yksi suurimmista tekoälyn hyödyntäjistä ovat kuitenkin pelit. Tässä artikkelissa käydään läpi, kuinka mobiilipelit hyödyntävät tekoälyä.

Tekoälychattibotit mobiilipeleissä

Tekoälyyn perustuvat chattibotit, jotka markkinoidaan joko mobiilipeleinä tai digitaalisina ystävinä, ovat yleistyneet hurjasti viime vuonna. Osa niistä on kaukana pelimaailmasta ja onkin käyttäjästä itsestään kiinni mistä ja miten hän juttelee tekoälyn kanssa. Näissä chattiboteissa ei ole tiettyä päämäärää, vaan ideana on luoda hiljalleen keskustelemalla itselleen uusi keinotekoinen ystävä tai seurustelukumppani. Tekoäly oppii tuntemaan sinut ja haluamasi keskustelutyylin.

On kuitenkin olemassa myös päämäärällisiä chattibottipelejä. Näitä on alkanut tulla hiljattain enemmän markkinoille. Yleensä sinun tehtäväsi on saada jotakin tietoa irti chattibotista, kuten rikospeleissä tietoa rikoksesta, tai saada tekoäly sanomaan tietty asia.

  •       Replika
  •       Kajiwoto

”Sandbox”-tekoälypelit

Sandbox eli hiekkalaatikko tarkoittaa pelimaailmassa avointa peliä, jossa joko ei ole tavoitetta tai pelaaja luo itse omat tavoitteensa. Tekoäly sandboxit voivat sisältää joko tekoälyn luomaa tekstiä tai sitten muita tekoälyyn pohjautuvia mekaniikkoja.

Tekstiä käyttävien sandbox-pelien ja tekoälypohjaisten ystävächattien erona on se, että sandbox-tekoälypelit yleensä kertovat tarinaa juttelun sijaan. Useitta sandbox-tekoälypeleissä on tietty maailma, johon sinä joudut ja ideana on kertoa tarinaa kirjoittamalla vuorotellen tekoälyn kanssa.

  •       AI Dungeon
  •       Mars 2055
  •       Manifold Garden

Tekoäly vastustajat ja muut hahmot

Tekoälyllä toimivat ja ”ajattelevat” vastustajat ovat arkipäivää peleissä. Niitä harvoin mainostetaan, koska niin monissa peleissä vastustajat tai muut NPC-hahmot toimivat jonkin sortin tekoälyllä. Tämän tyyppistä tekoälyä on niin monissa peleissä, että niitä ei kannata erikseen ruveta listaamaan. Sen sijaan käymme läpi, kuinka mobiilipelit hyödyntävät tekoälyä näissä tapauksissa. Tässä kaksi esimerkkiä siitä, kuinka tekoälyvastustajat voivat toimia:

  •       Yksinkertaiset ohjeet – Esimerkiksi vihollisen ollessa lähellä hyökkää ja lopeta hyökkäys, jos lähelle tulee heikompi vihollinen.
  •       Opetetut tekoälyt – Tekoäly on pelannut peliä läpi lukemattoman määrän kertoja ja sitä on palkittu onnistumisesta. Usein lauta- tai korttipelien tekoälybotit. Esimerkiksi blackjack-korttipeliä tai shakkia voi pelata pelaamalla koulutettuja tekoälyjä vastaan.

Määrää tekoälyä

Uudempi tekoälyyn perustuva pelimekaniikka on tekoälyn ohjaaminen. Pelaajan tehtävänä on kilpailla joko muita pelaajia tai tekoälybotteja vastaan kertomalla omalle tekoälylleen, mitä sen tulee tehdä.

Tekoälyn ohjaaminen voidaan tehdä joko sanallisesti kertomalla tai sitten yhdistelemällä toiminta malleja. (Esimerkiksi: Jos vihollinen A hyökkää, toimi tavalla 1. Jos vihollinen B hyökkää, toimi tavalla 2.) Näissä peleissä sinun tehtäväsi on oppia, kuinka tekoäly käyttäytyy ja toimii.

  •       AI: Art Impostor
  •       Gladiabots
  •       Bale out

Tekoälypohjaiset mobiilisimulaatiot

Sinä olet jumala, joka vain seuraa pelin tapahtumia. Näissä peleissä tekoäly tekee kaiken työn ja sinä seuraat sivusta. Ainoa tehtäväsi on esimerkiksi kerätä taitoja, joiden käyttöönotto muuttaa simulaation maailmaa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *